زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

الاقطاب‌الفقهیة علی مذهب‌الامامیة (کتاب)





الاقطاب الفقهیة علی مذهب الامامیة مؤلف عالم جلیل و حکیم متکلم ابن ابی جمهور محمد علی احسایی.


۱ - درباره کتاب



این کتاب نظیر قواعد شهید در بیان قواعد احکام فقهی تنظیم شده لیکن مختصرتر از آن است مؤلف فروع و مآخذ و دلائل را با اسلوب لطیف و متین در آن جمع آوری نموده است.
این کتاب را بعد از کتاب عوالی اللئالی تالیف نموده چنانکه خود در مقدمه می‌گوید: بعد از اتمام کتاب عوالی اللالی بلطف خدای کریم دوست داشتم به جای آن رساله‌ای در بیان احکام فقهی و وظائف دینی بنگارم که جامع بین فروع و مآخذ و حاوی مسائل و دلائل باشد تا طالبان راغب را با کیفیت و روش استخراج احکام آشنا نماید و از هر گونه تطویل و.... . خالی باشد.

۲ - نسخه ها



سه نسخه‌ای که در چاپ این کتاب مورد استفاده قرار گرفته یکی نسخه خطی موجود در کتابخانه آقای نجفی مرعشی به شماره ۳۳۹۴ و در فهرست کتابخانه شماره آن ۹۰: ۱۸۰ است.
این نسخه را محمد رضا ابن ابی القاسم در روز سه شنبه از ماه ربیع الاول سال ۱۲۸۶ ه ق نوشته این نسخه با حرف رمز (ش) شناخته می‌شود.
و دیگری نسخه خطی موجود در همان کتابخانه به شماره ۳۶۵۹ که در فهرست به شماره ۱۰: ۵۲ است. و تاریخ و کاتب آن مجهول و چند برگ آخر آن مفقود است.
حرف روز آن (ش ا) است.
نسخه سوم در کتابخانه رضویه مشهد مقدس به شماره ۷۳۵۸ است تاریخ آن ۱۲۴۴ ه ق و حرف رمز آن (ض) می‌باشد.
در تحقیق این کتاب بین این سه نسخه خطی تلفیق و مقابله صورت گرفته و عبارات صحیح یا اصح در متن درج و اختلاف در حاشیه ذکر شده است و آیات و احادیث و اقوال علماء استخراج و لغات مشابه توضیح داده شده و سپس فهرست‌های تخصصی خاص برای آن قرار داده شده است.

۳ - عناوین مرتبط



ابن ابی جمهور

۴ - پانویس


 
۱. الأقطاب الفقهیة علی مذهب الإمامیة، ابن ابی جمهور، ص۷.    


۵ - منبع



نرم افزار جامع فقه أهل البيت عليهم السلام، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی



آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.